Analysis of the Effect of External Environment and Marketing Strategy on the Marketing Performance of MSME Fashion

Kadar Nurjaman

Abstract


Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the external environment and marketing strategy on the marketing performance of fashion SMEs in the Bandung area. This research use quantitative methods. Primary and secondary data were analyzed in this study. The study's preliminary results comes from questionnaires administered to ten respondents using the Likert scale. Validation tests, reliability tests, and hypothesis testing were used in this study's data analysis. According to the statistics and study findings, external environmental variables have a positive but non-significant effect on marketing performance; and marketing strategy has a positive but non-significant effect on marketing performance.

Keywords: Analysis, Influence, External Environment, Marketing Strategy, Marketing Performance, MSMEs.

 

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh lingkungan eksternal dan strategi pemasaran terhadap kinerja pemasaran UKM fashion di wilayah Bandung. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Data primer dan sekunder dianalisis dalam penelitian ini. Hasil awal penelitian ini berasal dari kuesioner yang diberikan kepada sepuluh responden dengan menggunakan skala Likert. Uji validasi, uji reliabilitas, dan uji hipotesis digunakan dalam analisis data penelitian ini. Menurut statistik dan temuan studi, variabel lingkungan eksternal memiliki pengaruh positif tetapi tidak signifikan terhadap kinerja pemasaran; dan strategi pemasaran berpengaruh positif namun tidak signifikan terhadap kinerja pemasaran.

Kata kunci: Analisis, Pengaruh, Lingkungan Eksternal, Strategi Pemasaran, Kinerja Pemasaran, UMKM.


Keywords


Analysis, Influence, External Environment, Marketing Strategy, Marketing Performance, MSMEs.

Full Text:

PDF

References


Antamoshkina, O. I., & Zinina, O. V. (2019, May). A Methodology for Assessing the Prospects of Modifying an Enterprise's Business Strategy in the External Environment. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 537, No. 4, p. 042023). IOP Publishing.

Appiah, K. M., Possumah, B. T., Ahmat, N., & Sanusi, N. A. (2018). External Environment and SMEs Investment in the Ghanaian Oil and Gas Sector. Economics and Sociology, 11(1), 124-138.

Aulia, F. W., Aprialinita, D., Putra, S. E., & Putri, A. M. (2021). Analisis Lingkungan Internal dan Eksternal dalam Menghadapi Kompetitor di Masa Pandemi pada Perusahaan Indofood. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 2858-2864.

Claria, D. A. K. (2021). Sosialisasi Penggunaan Kalimat Imperatif sebagai Strategi Pemasaran UMKM pada Masa Pandemi Covid-19 di Desa Pejeng Gianyar. Jurnal Abdidas, 2(3), 472-482.

Dwiastanti, A., & Mustapa, G. (2020). Pengaruh Karakteristik Wirausaha, Lingkungan Eksternal dan Strategi Bertahan UMKM dalam Menjaga Keberlangsungan Usaha di Musim Pandemi COVID 19. Business and Accounting Education Journal, 1(3), 228-240.

Ediwar, E., Hanefi, H., Minawati, R., & Yulika, F. (2020). Saluang Dendang Sirompak dalam Tradisi Ritual Magis di Payakumbuh: Satuan Kajian Karakteristik Musikal. Panggung, 30(4).

Ediwar, E., Minawati, R., Yulika, F., & Hanefi, H. (2019). Kajian Organologi Pembuatan Alat Musik Tradisi Saluang Darek Berbasis Teknologi Tradisional. Panggung, 29(2).

Ediwar, J., Sahrul, N., & Minawati, R. Irdawati, & Yurnalis.(2021). Creative Industry of the Making of Gandang Tambua Musical Instrument Based on Traditional Technology. International Geographical Education Online Review, 11 (5), 3752–3764.

Fauzi, T. H., Harits, B., Danial, D. M., & Komariah, K. (2020). Adaptive Strategies of External Environmental Effects in Digital Entrepreneurship in the Strategic Management Perspective. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 9(3), 38-38.

Indah, I. Y., Ediwar, E. E., & Martion, M. M. (2017). Estetika Tari Zapin sebagai Sumber Penciptaan Karya Kaki-Kaki. Bercadik: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Seni, 1(1).

Majid, H. A. (2021). Analysis of the External Environment and Internal Control of Company Performance. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis, 9(1), 70-77.

Makini, S. O., Awino, Z., Ogollah, K., Machuki, V., & Magutu, P. (2021). Board Structure and Performance of Companies Listed At The Nairobi Securities Exchange: The Influence of External Environment. DBA Africa Management Review, 11(1), 97-114.

Mandasari, D. J., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 13(1), 123-128.

Marichova, A. (2019). Dynamics of the External Environment (Market) and Strategic Behavior of the Construction Firm. Ovidius University Annals of Constanta-Series Civil Engineering, 21(1), 87-97.

Mashuri, M. (2019). Analisis Strategi Pemasaran UMKM di Era 4.0. Iqtishaduna: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 8(2), 215-224.

Mehta, A. (2020). Learn from the External Environment. HR Future, 2020(5), 18-20.

Naimah, R. J., Wardhana, M. W., Haryanto, R., & Pebrianto, A. (2020). Penerapan Digital Marketing sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal Impact: Implementation and Action, 2(2), 119-130.

Nainggolan, A. (2018). Competitive Advantage dan Upaya Meningkatkan Laba Perusahaan. Jurnal Manajemen, 4(1), 1-14.

Onyshchenko, S., Maslii, O., & Ivaniuk, B. (2020). The Impact of the External Environment on the Economic Security of Ukrainian Business. Економіка І Регіон, (1 (76)), 22-29.

Ramdhani, D. (2018). Kontribusi Strategi Bisnis dan Lingkungan Eksternal dalam Meningkatkan Sistem Pengendalian Manajemen (Studi Empiris pada Perusahaan Jasa Perhotelan di Propinsi Banten). Tirtayasa Ekonomika, 13(2), 402-425.

Riyanto, S. (2018). Analisis Pengaruh Lingkungan Internal dan Eksternal Terhadap Keunggulan Bersaing dan Kinerja Usaha Kecil Menengah (UKM) di Madiun. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi), 5(3).

Sasongko, D., Putri, I. R., Alfiani, V. N., Qiranti, S. D., Sari, R. S., & Allafa, P. E. (2020). Digital Marketing sebagai Strategi Pemasaran UMKM Makaroni Bajak Laut Kabupaten Temanggung. Jurnal Ilmiah Pangabdhi, 6(2), 92-96.

Sastra, A. I., Anwar, O. M., & Ibrahim, M. N. (2017). The Concept of Pangawinan in the Music Performance of Talempong Renjeang Anam Salabuhanin Luhak Nan Tigo Minangkabau. Journal of Nusantara Studies (JONUS), 2(2), 333-347.

Shmatko, A., Yanovskiy, V., & Shamina, L. (2018). Adaptability as A Tool for Managing An Enterprise in A Turbulent External Environment. Advanced Science Letters, 24(9), 6323-6325.

Siagian, A. O., & Cahyono, Y. (2021). Strategi Pemulihan Pemasaran UMKM di Masa Pandemi Covid-19 pada Sektor Ekonomi Kreatif. Jurnal Teknologi dan Sistem Informasi Bisnis-JTEKSIS, 3(1), 206-217.

Sugiyanto, E., Digdowiseiso, K., Waluyo, T., & Setiawan, H. D. (2018). The Effects of Specific Allocation Fund (DAK) on Local Economic Development: A Mixed-Method Analysis on Central Java Province, Indonesia. Journal of Applied Economic Sciences, 13(8 (62)), 1-9.

Tarmizi, A. (2018). Strategi Pemasaran UMKM: Literature Review. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 3(2), 191-198.

Tulegenovich Askarov, D., Bijanov, D., & Nurgazy, N. (2021, October). Impact of the External Environment on Organizational Culture in the Higher Education Institutions. The 7th International Conference on Engineering & MIS 2021 (pp. 1-6).

Wahyudi, T., Rafiloza, R., & Ediwar, E. (2019). Ritual Basirompak Memiliki Unsur Musikal di Nagari Taeh Baruah Kab. Limopuluah Kota Payokumbuah. Besaung: Jurnal Seni Desain dan Budaya, 4(2).

Waluyo, T. (2020). Analisis Finansial Aplikasi Dosis dan Jenis Pupuk Organik Cair terhadap Produksi Tanaman Tomat (Lycopersicum esculentum Mill). Ilmu dan Budaya, 41(70).

Waluyo, T. (2020). Analisis Pendapatan dan Nilai Tambah Pengolahan Wine Salak di Desa Sibetan, Karangasem, Bali. Ilmu dan Budaya, 41(71).

Waluyo, T. (2020). Optimasi Pengkomposan Limbah Sayuran Pasar Minggu sebagai Sumber Pupuk Organik. Ilmu dan Budaya, 41(70).

Waluyo, T. (2020). Pemanfaatan Hormon Tumbuh Organik untuk Meningkatkan Prduktivitas Singkong Hasil Eksplorasi Seleksi Bibit Unggul. Ilmu dan Budaya, 41(70).

Waluyo, T. (2020). Pengaruh Citra Perusahaan dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan untuk Membangun Minat Berkunjung Kembali: Studi pada Hotel X Kota Pekalongan. Ilmu dan Budaya, 41(71).

Waluyo, T. (2021). Margin Analysis and Marketing Efficiency of Dendrobium Orchid Plant. Psychology and Education Journal, 58(1), 194-209.

Waluyo, T. (2021). Penerapan Fungsi Manajemen dan Analisis Finansial Budidaya Bawang Putih (Studi Kasus Petani Bawang Putih di Desa Cipendawa, Pacet, Cianjur Jawa Barat). Ilmu dan Budaya, 41(72).

Waluyo, T., Digdowiseiso, K., & Sugiyanto, E. (2019). The Costs of Reduction Emission from Deforestation and Forest Degradation. Concepts and Issues. Journal of Environmental Management & Tourism, 10(1 (33)), 636-72.




DOI: https://doi.org/10.37950/ijd.v4i2.246

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

View my State

 

International Journal of Demos (IJD) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.