Entrepreneurship and MSMEs during the COVID-19 Health Emergency in Indonesia

Rizky Ilhami, Willya Achmad

Abstract


Abstract

The purpose of this study is to demonstrate the challenges faced by MSMEs and entrepreneurship in Indonesia in dealing with the COVID-19 health emergency. Paying attention to market dynamics, regulatory framework, entrepreneurial vision and support from the Government. In addition, it seeks to identify new tools and strategies that companies have implemented to be able to sustain themselves in their business with the help of digital marketing and transformation of their products, to meet consumer needs quickly and thereby promote the reactivation of the country's economy. This research uses a qualitative approach with descriptive methods in analyzing the research data.

Keywords: Entrepreneurship, MSMEs, COVID-19.

 

Abstrak

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menunjukkan tantangan yang dihadapi oleh UMKM dan kewirausahaan di Indonesia dalam menghadapi darurat kesehatan COVID-19. Memperhatikan dinamika pasar, kerangka regulasi, visi kewirausahaan dan dukungan dari Pemerintah. Selain itu, ia berupaya mengidentifikasi alat dan strategi baru yang telah diterapkan perusahaan untuk dapat mempertahankan diri dalam bisnis mereka dengan bantuan pemasaran digital dan transformasi produk mereka, untuk memenuhi kebutuhan konsumen dengan cepat dan dengan demikian mendorong pengaktifan kembali ekonomi negara. . Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif dalam menganalisis data penelitian.

Kata kunci: Kewirausahaan, UMKM, COVID-19.


Keywords


Entrepreneurship, MSMEs, COVID-19.

Full Text:

PDF

References


Achmad, W., & Yulianah, Y. (2022). Metode Penelitian Sosial. Cv. Rey Media Grafika.

Adif, R. M. (2022). Kewirausahaan sebagai Pahlawan Tanpa Tanda Bintang selama Krisis Ekonomi COVID-19: Perspektif Indonesia. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, 46-52.

Backhaus, J. G. (2006). Joseph Alois Schumpeter: entrepreneurship, style and vision (Vol. 1). Springer Science & Business Media.

Bernard, H. R., & Bernard, H. R. (2013). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. Sage.

Bo'do, S. (2021). Intensi Kewirausahaan Sosial Mahasiswa Komunikasi Selama Masa Pandemi Covid-19. KINESIK, 8(3), 303-313.

Cantillon, R. (2017). Essay on the Nature of Commerce in General. Routledge.

Creswell, J. W. (1994). Research Design Qualitative & QuantitativeApproaches. New Delhi: Sage Publication.

Dollinger, M. (2008). Entrepreneurship. Marsh Publications.

Firdaus, N. (2014). Pengentasan kemiskinan melalui pendekatan kewirausahaan sosial. Jurnal ekonomi dan Pembangunan, 22(1), 55-67.

Hadiyati, E. (2011). Kreativitas dan inovasi berpengaruh terhadap kewirausahaan usaha kecil. Jurnal Manajemen dan kewirausahaan, 13(1), 8-16.

Kader, M. A. (2018). Peran UKM dan koperasi dalam mewujudkan ekonomi kerakyatan di Indonesia. JURISMA: Jurnal Riset Bisnis & Manajemen, 8(1), 15-32.

Kemenkop, U. K. M. (2021). Perkembangan Data Usaha Mikro, Kecil, Menengah, dan Usaha Besar.

Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2019). Marketing 3.0: From products to customers to the human spirit. In Marketing wisdom (pp. 139-156). Springer, Singapore.

Marlinah, L. (2020). Peluang dan tantangan UMKM dalam upaya memperkuat perekonomian nasional tahun 2020 ditengah pandemi covid 19. Jurnal Ekonomi, 22(2), 118-124.

Marshall, A. (2009). Principles of economics: unabridged eighth edition. Cosimo, Inc.

Midgley, J. (1995). Social Development: The Development Perspective inSocial Warfare, London: Sage Publication.

Nugrahenti, M. C., & Maulida, H. (2021). Pemahaman dan Pendampingan Permohonan Izin Usaha Mikro dan Kecil Bagi Pelaku Usaha Mikro Kecamatan secang Kabupaten Magelang. Jurnal Education and Development, 9(4), 375-379.

Prasetyo, P. E. (2008). Peran usaha mikro kecil dan menengah (umkm) dalam kebijakan penanggulangan kemiskinan dan pengangguran. Akmenika Upy, 2(1), p1-13.

Ratnaningtyas, E. M. (2020). Dampak dan Strategi UMKM (Usaha Mikro Kecil Dan Menengah) Menghadapi The “New Normal”. EBBANK, 11(1), 63-70.

Sarfiah, S. N., Atmaja, H. E., & Verawati, D. M. (2019). UMKM sebagai pilar membangun ekonomi bangsa. Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan), 4(2), 137-146.

Schumpeter, J. A. (2000). Entrepreneurship as innovation. University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship.

Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha mikro kecil dan menengah) di Indonesia. jurnal ilmiah cano ekonomos, 6(1), 51-58.

Timmons, J. A. (1978). Characteristics and role demands of entrepreneurship. American journal of small business, 3(1), 5-17.




DOI: https://doi.org/10.37950/ijd.v4i2.276

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

View my State

 

International Journal of Demos (IJD) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.