Cerminan Karakter Masyarakat Desa Pelita Jaya Pada Tradisi Bakayab Hai

Pipit Aprilia Susanti, Fadila Umasugi

Abstract


Abstract

The purpose of this research is to find out aspects of character education for the Pelita Jaya village community in the Bakayab Hai tradition. This research uses qualitative research with descriptive analysis approach. The type of data used in this research is secondary data. The results of this study indicate that the Bakayab Hai tradition is one of the traditions of the Sula community which is always carried out in a series of wedding events. This tradition is one of the traditions of the people of Pelita Jaya Village in the Sula Islands, North Maluku. The purpose of this research is to describe the characters contained in the Bakayab Hai tradition. Data collection techniques used are interviews and documentation. The results show that the Bakayab Hai tradition reflects the character of the Pelita Jaya village community, including religious, togetherness, and social care.

Keywords: Character Values, Bakayab Hai Tradition

 

Abstrak

Tujuan penellitian ini adalah untuk mengetahui aspek pendidikan karakter masyarakat desa Pelita Jaya yang ada dalam tradisi Bakayab Hai. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif dengan pendekatan analisis deskriptif. Jenis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah data sekunder. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa tradisi Bakayab Hai adalah salah satu tradisi masyarakat sula yang selalu dilakukan dalam rangkaian acara pernikahan. Tradisi ini adalah salah satu tradisi masyarakat Desa Pelita Jaya yang berada di Kepulauan Sula Maluku Utara. Tujuan dilakukan penelitian ini untuk mendeskripsikan karakter yang terkandung dalam tradisi Bakayab Hai. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tradisi Bakayab Hai ini mencerminkan karakter masyarakat desa pelita jaya diantaranya adalah religius, kebersamaan, dan peduli sosial

Kata Kunci: Karakter Masyarakat, Tradisi Bakayab Hai


Keywords


Character Values, Bakayab Hai Tradition

Full Text:

PDF

References


Amalia, A., & Lubis, A. S. (2021). Building The Character Of Indonesia's Sharia-Based Indonesian Human Resources As An Important Component In Dealing With The Asean Economic Community (Mea). Journal Of Management Analytical and Solution, 1(2).

Eku, A. (2019). Kontekstualisasi Karakter Anak Melalui Pendidikan Dan Pembelajaran. Al-Wardah: Jurnal Kajian Perempuan, Gender dan Agama, 12(1), 20-32.

Fahmy, R., Bachtiar, N., Rahim, R., & Malik, M. (2015). Measuring student perceptions to personal characters building in education: An Indonesian case in implementing new curriculum in high school. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 211, 851-858.

Hidayati, N. A., Waluyo, H. J., & Winarni, R. (2020). Exploring the Implementation of Local Wisdom-Based Character Education among Indonesian Higher Education Students. International Journal of Instruction, 13(2), 179-198.

Indrawardana, I. (2012). Kearifan lokal adat masyarakat Sunda dalam hubungan dengan lingkungan alam. Komunitas: International Journal of Indonesian Society And Culture, 4(1).

Ismail, S., & Hadiana, E. (2021). Kompetensi Guru Zaman Now Dalam Menghadapi Tantangan Di Era Revolusi Industri 4.0. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 4(02), 113-124.

Istian, I., Hudiyono, Y., & Rokhmansyah, A. (2017). Bentuk, Fungsi, dan Nilai Tuturan dalam Upacara Adat Biduk Bebandung Suku Bulungan: Kajian Folklor. Ilmu Budaya: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni dan Budaya, 1(4), 265-278.

Koenjaraningrat , 2002. Pengantar Ilmu Antropologi. Rineka Cipta

Latief, A., Nadir, M., Pangalila, T., Lonto, A. L., Suyanto, T., & Warsono, M. (2018, October). Revitalizing the Value of Pancasila in the Development of the Character of Indonesian Citizens. In 1st International Conference on Social Sciences (ICSS 2018) (pp. 923-926). Atlantis Press.

Mariani, N. (2016). Developing Students' Intelligent Character through Linguistic Politeness: The Case of English as a Foreign Language for Indonesian Students. English Language Teaching, 9(1), 101-106.

Mulyadi, dkk. 1982. Upacara Tradisional sebagai Kegiatan Sosialisasi Daerah Istimewa Yogyakarta. Yogyakarta: Depdikbud. Proyek Inventarisasi dan Dokumentasi Kebudayaan Daerah

Parapat, L. H., Deninna, &, Aritonang, R., Muhammadiyah, U., Selatan, T., & Abstrak, P. (2019). Nilai Budaya Lokal “ Pemberian Marga” Di Desa Paringgonan Dalam Prespektif Semantik Sebagai Bahan Ajar Sastra. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 4(2).

Permana, R. C. E., Nasution, I. P., & Gunawijaya, J. (2011). Kearifan lokal tentang mitigasi bencana pada masyarakat Baduy. Makara Human Behavior Studies in Asia, 15(1), 67-76. Suparmini, S., Setyawati, S., & Sumunar, D. R. S. (2013). Pelestarian lingkungan masyarakat Baduy berbasis kearifan lokal. Jurnal Penelitian Humaniora, 18(1).

Qoyyimah, U. (2016). Inculcating character education through EFL teaching in Indonesian state schools. Pedagogies: An International Journal, 11(2), 109-126.

Rokhman, F., Hum, M., & Syaifudin, A. (2014). Character education for golden generation 2045 (national character building for indonesian golden years). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 1161-1165.

Samani, M., & Hariyanto. (2014). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Setiawan, A. (2014). Prinsip pendidikan karakter dalam islam: studi komparasi pemikiran al-Ghazali dan Burhanuddin al-Zarnuji. Dinamika Ilmu: Jurnal Pendidikan, 14(1), 1-12.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:

Alfabeta.

Utari, U., & Degeng, I. N. S. (2017). Pembelajaran tematik berbasis kearifan lokal di sekolah dasar dalam menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 1(1), 39-44.

Wahyuningsih, S. (2017, June). Empowering the Character Education for Indonesian People in Facing ASEAN Economic Community (AEC). In Proceedings Education and Language International Conference (Vol. 1, No. 1).

Zulela, M. S., Neolaka, A., Iasha, V., & Setiawan, B. (2022). How is the Education Character Implemented? The Case Study in Indonesian Elementary School. Journal of Educational and Social Research, 12(1), 371-371.




DOI: https://doi.org/10.37950/ijd.v4i3.308

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

 

View my State

 

International Journal of Demos (IJD) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.